Klachtoordelen
De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over wat de overheid doet. Deze wet geeft aan welke informatie ten minste openbaar moet worden gemaakt. Een van deze informatie categorieën is Klachtoordelen. Het college bepaalde op 5 november dat we informatiecategorieën publiceren zodra mogelijk en dat we hierbij niet wachten op het Koninklijk Besluit. Wij publiceren daarom vanaf december 2024 klachten die formeel zijn afgehandeld.
Klachtenoverzicht
December 2024
Ontvangst klacht: | 28 maart 2024 (24 april 2024 een aanvulling van de klacht) |
---|---|
Betrokken organisatieonderdeel: | Inwonerszaken |
Functiebenaming: | Medewerker backoffice |
Omschrijving gedraging: | Behandeling en bejegening in het kader van her-inschrijving BRP na uitschrijving |
Bevindingen: | Medewerker heeft gehandeld conform geldende procedures, geen onbehoorlijke gedragingen |
Oordeel: | Klacht ongegrond |
Datum oordeel: | 3 december 2024 |
Conclusie: | Geen aanbevelingen |
Hoe wij klachten behandelen
Onze klachtenregeling
Onze klachtenregeling is vastgelegd op www.overheid.nl
Klachten in 2024
- In 2024 ontvingen we in totaal 46 klachten
- 3 van deze 46 klachten zijn volgens de formele klachtenprocedure behandeld
- 43 zaken handelden we af op informele wijze
Hoe verloopt een formele klachtenprocedure
Bij een formele behandeling organiseren we een hoorzitting. In de meeste gevallen wordt deze geleid door de gemeentesecretaris. Hij adviseert het college hoe te besluiten op de klacht: gegrond, ongegrond, niet-ontvankelijk. Eventueel gaat dit advies gepaard met een verbeteringsvoorstel of advies aan de interne organisatie.
In veel gevallen handelen we klachten op informele wijze af
Dat doen we altijd in overleg met de persoon die de klacht indiende (de klager). De klachtencoördinator onderzoekt wat de behoefte is en wat er in de organisatie mogelijk is. In bepaalde gevallen is een telefonische toelichting of een gesprek met een medewerker of leidinggevende voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld afspraken gemaakt worden over het vervolg. De klachtencoördinator ziet dan toe op naleving. Soms plannen we een informeel gesprek met de klager en de beklaagde om te zien of er een oplossing is.
Heeft u vragen?
Neem gerust contact op met ons.
- Rachel op 't Hoog en Linda Coolen (klachtencoördinatoren gemeente Goirle)
- E-mail adres: info@goirle.nl
- Telefoon: (013)5310610